۱۳۸۸ اسفند ۲۳, یکشنبه

فیله سومون دودی



ماهی و سبزی ـ صیفی جات که البته ایده ی تازه ای نیست. در این پست یک تجربه از ماهی خاص و مخلفات مربوط را می گویم.
اصولا آدم های دنیا به دو دسته تقسیم می شوند: آن هایی که عاشق ماهی سومون (سالمون) اند، خام، پخته، ورقه ای، فیله، دودی و غیره، و آن دسته ی دیگر. آن دسته اول اگر در اروپا و جزیره های اطرافش زندگی کنند نزدیک سال نو مراسم عروسی در شکمشان برقرار است، چون سومون به خصوص یه شکل ورقه نازک روی تکه های نان پای ثابت هر غذا و بوفه و مهمانی ای در آن وقت سال است.
سومون فیله ای را معمولا باید پخت. یک جور دودی شده اش هم هست که به اعتقاد عده ی زیادی خوش مزه ترین نوع سومون است، و مشاهده شده است که مثلا خانواده های هلندی برای سال نو یک ماهی سومون درسته دودی شده را به قیمت سی تا چهل یورو می خرند.
عکس خوشمزه ای که در بالا می بینید فیله سومون دودی است که از سوپر مارکت می شود خرید و فقط گرم کردن لازم دارد. و اما مخلفات کنارش: قارچ ریز، فلفل دلمه ای، کدو، و هویج. من این طور درست می کنم: هویج حلقه شده را در یک قابلمه کوچک می گذارم تا بپزد. موازی اش قارچ ها را در یک ماهی تابه بزرگ سرخ می کنم و برمی دارم و جایشان کدوها را می چینیم تا با همان روغن نیمه سرخ شود. تا این موقع کار هویج تمام است. درشان می آرم و یک کم آبش را نگه می دارم و توی همان ظرف فلفل دلمه ای را می گذارم تا بخار پز شود. باید حواستان باشد هم بزنید. نگفتم که وقتی هویج می پخت دو حبه سیر هم انداخته بودم. تا کدو تمام شود فلفل هم بخارپز شده و بعد باید همه شان را به ماهیتابه برگرداند تا با هم یک چاق سلامتی ای بکنند. آبی که بعد از پختن هویج نگه داشته بودم را می ریزم که یک کم به گرم کردن قارچها که سردشان شده و طعم سیر گرفتن باقی کمک کند. در همین مدت فیله سومون را گذاشته ام در قابلمه کوچیکه که گرم شود.
در مجموع بیست دقیقه تا نیم ساعت طول می کشد، از اول شستن قارچها. اگر موقع خوردن یک نصفه لیمو هم روش فشار بدید لبخند احترام آمیز من رو خواهید دید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر